czwartek, 16 stycznia 2014

Miejsce vs Droga


"Życie w domu stęchnie w atmosferze kurzu. Życie w drodze nie ma ograniczeń." - Siddhartha Gotama - Budda

Dom to moje Miejsce na Ziemi. 
W tym Miejscu są moi bliscy - krew z krwi. Matecznik moich genów.
Miejsce daje mi poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Jest portem życia.
Posiada wyraźnie wytyczone granice między "moje" a "obce".
Określa moją tożsamość.
W Miejscu przyrasta stan posiadania. Gromadzą się rzeczy niezbędne do życia.
Z czasem jest ich coraz więcej. Z trudem już rozróżniam w nich niezbędność od zbytku.
Trudno mi bez nich funkcjonować.
Miejsce jest moją warownią przed nieprzewidywalnością otoczenia.



Agatówka (Ukraina)



Jednakże
bezpieczeństwo jest mirażem,
a Miejsce bywa domkiem z kart.


"Współczesny człowiek Zachodu być może ma o wiele więcej wiary w przewidywalność świata i życia niż współcześni Buddzie, Chrystusowi czy Mahometowi. Ustabilizowana demokracja, dojrzały kapitalizm, bogactwo przerastające marzenia naszych przodków to wszystko atrybuty kontroli nurtu życia. Będę tym, kim sobie zaplanuję. Posiądę to, czego zapragnę. Oszukam cierpienie i choroby. To broń współczesnych demiurgów zachodniego świata, pełnych wiary w możliwość kontroli i posiadania. Nic bardziej mylnego." - Stephen Batchelor

Moi przodkowie w ciągu 20 lat dwukrotnie tracili swoje Miejsca i stan posiadania. Wyrywano ich korzenie i niszczono doszczętnie to, co po nich zostało. Okaleczeni, upadli i zubożali trafili ostatecznie do Wrocławia. Jestem pierwszym z mojej rodziny, który nie musiał uciekać.




Watyń (Ukraina)



Jednakże
Miejsce jest także kotwicą.
Droga jest wiatrem w żagle. Jest wolnością.
Żeby wyruszyć w Drogę, trzeba podnieść kotwicę.
Trzeba oderwać się od tych iluzji bezpieczeństwa i kontroli życia, które daje Miejsce.
Siddhartha w swojej opowieści o przebudzeniu, nazwanej Pierwszym obrotem kołem Dharmy, wspomina o porzuceniu pragnień jako jednym z kluczowych warunków osiągnięcia oświecenia. To jest właśnie podniesienie kotwicy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz